Απαραίτητη η εκμάθηση της ρομποτικής στα παιδιά σχολικής ηλικίας

Αναμφισβήτητα  η ρομποτική είναι ένας τομέας που αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς τα τελευταία 10 χρόνια. Η ρομποτική αφορά σε κατασκευές που εκτελούν αυτοματοποιημένες εργασίες, σύμφωνα με τις οδηγίες που τους δίνει ο άνθρωπος. 
Τα ρομπότ έχουν εφαρμογές στη καθημερινότητα μας (αυτοκίνητα χωρίς οδηγό), στον στρατό (πολεμικό αεροπλάνο χωρίς πιλότο, όπως το Χ-47Β), στη διαστημική (διαστημικά ρομποτικά οχήματα), στην αστροφυσική (διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble), στη γεωπονία (αισθητήρες για την επίβλεψη των φυτών,  αυτόματο «μάζεμα» σοδειάς), στην ιατρική (διαγνωστικό και χειρουργικό ρομπότ), στη νανοτεχνολογία (ρομπότ που «βλέπει» και μετακινεί ένα προς ένα τα άτομα, που ξέρουμε από τη χημεία, STM (Scanning Tunneling Microscope).
Αυτές οι τεχνολογικές εξελίξεις καθιστούν απαραίτητη την εκμάθηση της ρομποτικής στα παιδιά σχολικής ηλικίας. Σε αναπτυγμένες τεχνολογικά χώρες (όπως Αγγλία, Αμερική κ.ά.), καθώς και στην Ελλάδα, έχει ξεκινήσει μια σημαντική δραστηριότητα στη διδασκαλία της ρομποτικής για ηλικίες 8-18 ετών. Σε αυτά τα μαθήματα/πειράματα τα παιδιά συνδυάζουν με βιωματικό και δημιουργικό τρόπο τις επιστήμες του προγραμματισμού, της μηχανολογίας, της ηλεκτρονικής, των μαθηματικών και της φυσικής.
Συνήθως τα παιδιά  αρχίζουν με την κατασκευή ενός αυτόνομου ρομποτικού οχήματος που αποφεύγει εμπόδια, ρομποτικού βραχίονα, drone, 3D εκτυπωτή, ρομπότ με ανθρώπινη μορφή μέχρι και νανοτεχνολογικές κατασκευές (ατομικό μικροσκόπιο, STM).
Μέσα από την κατασκευή και τον πειραματισμό το παιδί φαντάζεται ένα ρομποτικό σύστημα, σκέφτεται πώς θα γίνει, το σχεδιάζει, το κατασκευάζει και το κάνει να λειτουργεί. Αυτή η διαδικασία εκμάθησης ενεργοποιεί τη λογική, γεγονός που βοηθά το παιδί να προσεγγίσει τα ερωτήματα με κρίση και διαίσθηση (όπως τονίζεται και εφαρμόζεται σε γνωστά πανεπιστήμια, π.χ. MIT, Caltech, Cambridge κ. ά.). 
Η ρομποτική έχει πολλές προκλήσεις   και τα παιδιά μας είναι αυτά που θα φανταστούν, θα ερευνήσουν και θα ανακαλύψουν καινούργια πράγματα σε αυτόν τον τόσο σύγχρονο τομέα. 
Νίκος Γιαννάκης                                                                                                                                                                                                
PhD nanotechnology 

Υπεύθυνος Τμήματος Φυσικής – Τεχνολογίας
City Unity ΚΔΒΜ2

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας εδώ

Νεότερη Παλαιότερη