Δεν έχει τέλος το μαρτύριο των Αθηναίων από τις ταχυδακτυλουργίες της δημοτικής αρχής, που συνεχίζει να «ασκείται» ως μαθητευόμενος μάγος στο πολύπαθο κέντρο της πρωτεύουσας.
Μετά το φιάσκο με τον περίφημο «μεγάλο περίπατο» όπου εν καιρώ πανδημίας και οικονομικής κρίσης πετάχτηκαν εκατομμύρια ευρώ για κάθε λογής υπερκοστολογημένες κατασκευές και παρεμβάσεις, έρχεται τώρα η «ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου».
Σύμφωνα με τον δήμο Αθηναίων το έργο που αναμένεται να ξακινήσει προς το τέλος του τρέχοντος έτους χρόνου και θα έχει προϋπολογισμό 3 εκατομμύρια ευρώ. Ο προυπολογισμός αυτός είναι σύμφωνα με τον Δήμο Αθηναίων και απλώς ελπίζεται να μην πεταχτούν και πάλι χρήματα για μια παρέμβαση που πιθανώς θα χρειαστεί «παρεμβάσεις» εκ των υστέρων για να καταστεί λειτουργική.
Όπως υπενθυμίζεται έγινε με τον μεγάλο περίπατο που παραμένει ένα έργο «έτρωμα» στο κέντρο της πρωτεύουσας.
Κατά τον δήμο Αθηναίων η ανάπλαση της πιο κεντρικής οδικής αρτηρίας της πρωτεύουσας, θα προσφέρει επιπλέον 19.360 τ.μ. «αισθητικά αναβαθμισμένου δημόσιου χώρου». Δηλαδή μεγαλύτερα πεζοδρόμια που προφανώς είναι καλοδεχούμενα στο κέντρο της πόλης.
Τι θα περιλαμβάνει;
-Διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, καθώς θα αποδοθούν στους πεζούς, 4.270 τ.μ
-Περίπου 2.260 τ.μ. θα είναι οι χώροι πρασίνου με μεγάλα παρτέρια με θάμνους και εποχικά φυτά
-Τοποθέτηση 87 νέων μεγάλων πλατάνων που θα φυτευτούν κατά μήκος του δρόμου και από τις δύο πλευρές.
Τώρα αν θα ευδοκιμήσει ο πλάτανος, που εξ αρχής είναι γνωστό ότι χρειάζεται πολύ νερό, σε μια σχεδόν άνυδρη πόλη, μένει να φανεί και να μην γίνει-και-αυτή η παρέμβαση ανέκδοτο όπως με την τοποθέτηση των γιγαντιαίων φοινίκων μέσα σε παρτέρια «κατά μεσής» του δρόμου σε μια πραγματικά παρέμβαση κιτς στο αθηναϊκό κέντρο.
«Η σύνδεση της πλατείας Συντάγματος με την Ομόνοια μέσω του κεντρικού άξονα της Πανεπιστημίου, ήταν πάντα το ”όραμα” πολεοδόμων και χωροτακτών που ουδέποτε υλοποιήθηκε, αλλά πλέον οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και η Αθήνα δικαιούται να γίνει η ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που αξίζει στην Ελλάδα», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.
Μια γενικότητα δηλαδή σημειώνεται στην ανακοίνωση που ήδη ισχύει…
Τη στιγμή που αρκετοί δρόμοι της Αθήνας παραμένουν σε κακά χάλια με λακκούβες, κάθε λογής σαμαράκια και κακής ποιότητας οδόστρωμα, με τα μισά πεζοδρόμια είναι δυσκολοδιάβατα για πολίτες ο Δήμος της πρωτεύουσας προχωρά σε ένα ακόμη έργο βιτρίνας και ουχί ουσίας.
Αξίζει δε να σημειωθεί η προσπάθεια του Δήμου Αθηναίων ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΕΙ πιθανές κριτικές και αντιδράσεις με την διαρροή- διατύπωση ερωτήσεων με αντίστοιχες απαντήσεις, για το εκκολαπτόμενο έργο:
1. Πότε θα αρχίσουν και πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα;
Απάντηση: Τα έργα θα ξεκινήσουν σύμφωνα με τον προγραμματισμό, στο τέλος του 2021 με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης 12-15 μήνες.
2. Αυτό σημαίνει ταλαιπωρία στην πόλη για ενάμισι χρόνο;
Απάντηση: Ο Δήμος Αθηναίων διαθέτει πλέον υψηλή τεχνογνωσία, καθώς και εμπειρία στην εκτέλεση μεγάλης κλίμακας έργων στην πόλη. Το έργο θα εξελίσσεται τμηματικά ακριβώς για να μην υπάρξει αναστάτωση στη λειτουργία της πόλης και όχληση στις δραστηριότητες των πολιτών. Όπως ακριβώς στην ανάπλαση της κάτω Πλατείας Συντάγματος, θα γίνει με υποδειγματικό τρόπο η οργάνωση του εργοταξίου και η ανάπτυξη των έργων. Θα είναι εξίσου πολύτιμη η κατανόηση και συνεργασία πεζών, εποχούμενων και επισκεπτών.
3. Πόσο θα κοστίσει η ανάπλαση;
Απάντηση: Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 3 εκατ. ευρώ.
4. Γιατί δεν προχώρησαν εξαρχής τα μόνιμα έργα και επελέγη η δοκιμή ενός έτους;
Απάντηση: Είναι η καλή πρακτική που ακολουθείται σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, αλλά και σε πολλές άλλες πόλεις του κόσμου. Οι μεγάλες παρεμβάσεις δοκιμάζονται πιλοτικά και στη συνέχεια ακολουθούν οι μόνιμες. Η δοκιμαστική περίοδος επιτρέπει τη συλλογή δεδομένων για τη βελτίωση των σχεδίων. Με τη μέθοδο αυτή έγινε η ανάπλαση της Times Square, έργα στο Μιλάνο και αλλού. Αυτό γίνεται και στην περίπτωση της Πανεπιστημίου. Χωρίς να είχε προηγηθεί το πιλοτικό έργο, θα ήταν αδιανόητη η εξαρχής διαπλάτυνση των πεζοδρομίων ως μόνιμο έργο.
5. Τι διαπιστώθηκε και τι άλλαξε, λοιπόν, στον σχεδιασμό μετά τη δοκιμαστική περίοδο;
Απάντηση: Οι αναλυτικές καταγραφές και αναλύσεις των κυκλοφοριακών δεδομένων οδήγησαν σε βελτιστοποιήσεις του τελικού σχεδίου με την αλλαγή της διατομής του δρόμου από τρεις σε τέσσερις λωρίδες.
6. Τι προβλέπεται για την κίνηση των λεωφορείων;
Απάντηση: Η χάραξη αποκλειστικής λεωφορειολωρίδας θα συμβάλλει στην ανεμπόδιστη κίνηση των λεωφορείων και την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των στάσεων, ενισχύοντας τη βιώσιμη κινητικότητα με δημόσια μέσα.
7. Η πρόβλεψη των συγκοινωνιολόγων ότι θα μειωθούν οι διελεύσεις και θα μειωθεί ο φόρτος του δρόμου, επιβεβαιώθηκε;
Απάντηση: Απολύτως. Οι μετρήσεις από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο δείχνουν ότι μειώθηκαν κατά 16% οι διελεύσεις των ΙΧ και αυξήθηκαν κατά 8% οι διελεύσεις των ταξί και των μοτοσυκλετών, ενώ ταυτόχρονα μειώθηκε ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση της διαδρομής. Συγκεκριμένα, οι κυκλοφοριακές συνθήκες στην Πανεπιστημίου και στην κοντινή περιοχή ισορρόπησαν κοντά στα επίπεδα προ των αλλαγών σχετικά γρήγορα (σε λιγότερο από 3 μήνες).
Οι χρόνοι διαδρομής επί της Πανεπιστημίου παρουσίασαν προσωρινή αύξηση κατά τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής των ρυθμίσεων, ωστόσο στη συνέχεια μειώθηκαν σημαντικά. Χαρακτηριστικά, τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο του 2021 οι χρόνοι διαδρομής της Πανεπιστημίου ήταν κατά 30% μειωμένοι σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2020. Το μήνα Σεπτέμβριο, η αντίστοιχη μείωση ήταν 14%.
Η κινητικότητα των πεζών στην Αθήνα κατά τους μήνες Ιούνιο – Σεπτέμβριο αυξήθηκε κατά 23% το 2021, σε σχέση με το 2020.
8. Υπήρξε και αν ναι περιβαλλοντικό όφελος από τον περιορισμό διελεύσεων ΙΧ;
Απάντηση: Και πάλι οι μετρήσεις από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο έδειξαν μείωση των ρυπαντικών φορτίων (ολικό ρυπαντικό φορτίο, εκπομπές CO2) σε σχέση με την περίοδο πριν από την εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, κατά 26,7% και 27,4% αντίστοιχα.
9. Γιατί να μεγαλώσουν τα ήδη μεγάλα πεζοδρόμια της Πανεπιστημίου;
Απάντηση: Ο στόχος διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων δεν είναι να επιτευχθεί απλώς η ανεμπόδιστη κίνηση των πεζών. Το πεζοδρόμιο γίνεται πολυμορφικό εφόσον εξυπηρετεί πολλές δραστηριότητες. Δημιουργούνται μίνι πάρκα, διάδρομοι τρεξίματος και κίνησης των ποδηλάτων, μικροί χώροι αναψυχής. Όπως ακριβώς συμβαίνει για παράδειγμα στο Παρίσι, στο Βερολίνο και σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Όταν η λογική πάει Μεγάλο Περίπατο…