Η ακύρωση της διοργάνωσης της 85ης Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), για πρώτη φορά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, λόγω της πανδημίας του κοροναϊού στη χώρα μας, προκάλεσε, ανησυχία στην κοινωνία της πόλης.
Οι λόγοι για την πιθανή οικονομική κατάρρευση στην πόλη είναι εμφανείς. Οι συνέπειες που προκαλεί σε αρκετούς επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης η ακύρωση της Διεθνούς Εκθέσεως είναι καταστροφικές , όπως στους ξενοδόχους, στα καταστήματα εστίασης, στα εμπορικά καταστήματα, στους ιδιοκτήτες και οδηγούς ταξί, σε όλους τους οικονομικούς παράγοντες και φορείς της πόλης που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τη διοργάνωση.
Η Θεσσαλονίκη, όπως κάθε χρόνο και ειδικά μετά τα προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία την Ανοιξη και το Καλοκαίρι του 2020 ήλπιζε ότι θα κατάφερνε να τονωθεί από τις αρχές Σεπτεμβρίου, οπότε και θα άρχιζαν να καταφτάνουν οι εκθέτες για να στήσουν τα περίπτερά τους στη ΔΕΘ,η οποία είχε προγραμματιστεί να ανοίξει τις πύλες της στις 5 Σεπτεμβρίου. Τα πράγματα όμως ήρθαν διαφορετικά:
«Το πλήγμα είναι πολύ μεγάλο, έπαιξε ρόλο η συγκυρία όμως η έκθεση δεν έχασε το χρόνο της, αναπλήρωσε με τα forum και προσπάθησε να φανεί χρήσιμη στην πόλη», δήλωσε στο speedy news o πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης , ξεκαθαρίζοντας ότι «δεν είναι μόνο τα 50.000.000 που χάθηκαν, η έκθεση προσέφερε ένα κύρος στην αγορά ».
H ΔΕΘ πριν 20 χρόνια ήταν για τους Θεσσαλονικείς το πιο σημαντικό γεγονός της χρονιάς με μεγάλη απήχηση ενώ συνδυαζόταν με το φεστιβάλ τραγουδιού, εκατοντάδες περίπτερα, διασκέδαση στο λουνα παρκ και φυσικά το περιβόητο χοτ ντογκ με μαύρη μπύρα και την ιδιαίτερη μουστάρδα. Η έκθεση κρατούσε 20 μέρες , καθώς δεν υπήρχε το ιντερνέτ ήταν ο μοναδικός τρόπος διαφήμισης και προσέλκυσης επισκεπτών στην πόλη. Η πόλη παραληρούσε από την πολυκοσμία και ήταν οι καλύτερες μέρες για ολόκληρο τον εμπορικό κόσμο στην Θεσσαλονίκη.
Η ακύρωση της ΔΕΘ σημαίνει περίπου απώλεια πάνω από 50 εκ. ευρώ για την οικονομία της πόλης, καθώς δεν αφορά μόνο τα ξενοδοχεία και τα καταστήματα, αλλά και όλους τους επαγγελματίες που απασχολούνται στο στήσιμο των περιπτέρων.
Για να στηθεί και να λειτουργήσει η έκθεση για δέκα ημέρες ενεργοποιείται ένας ολόκληρος μηχανισμός χιλιάδων ανθρώπων διαφόρων ειδικοτήτων, από κατασκευαστές περιπτέρων, τεχνικούς, ηλεκτρολόγους, μεταφορικές εταιρίες, οδηγούς οχημάτων και μηχανημάτων, μέχρι συνεργεία καθαρισμού, εταιρίες επίπλων και φύλαξης. Η οικονομική ζημία σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις του lockdown και της εξαφάνισης των τουριστών- επισκεπτών ανάγκασε τους φορείς να διεκδικήσουν από το κράτος να μεριμνήσει για τις επιπτώσεις του κοροναϊού.
Η πανδημία μας έδειξε το ρόλο της ΔΕΘ στην τοπική οικονομία και έδωσε τη χαριστική βολή . Εδώ και χρόνια υπήρχε η άποψη ότι έπρεπε να λειτουργεί, όλη την χρόνια, μια μεγάλη ψηφιακή πλατφόρμα, σε συνεργασία με διεθνείς φορείς οργάνωσης εκθέσεων και οι κλασσικές διοργανώσεις να είχαν μετεξελιχθεί με βάση τα σύγχρονα διεθνή πρότυπα, χωρίς να βασίζεται μόνο σε κομματικές φιέστες.
Η Θεσσαλονίκη λύγισε και είναι ορατό να το δει κάποιος με μια απλή βόλτα στο κέντρο της πόλης. Η έκθεση όποιος και αν ήταν ο ρόλος της στο παρελθόν έδινε κίνηση, ζωή, εργασιακές θέσεις και ψυχαγωγία στους επισκέπτες της. Η ΔΕΘ πρέπει να ξαναβρεί τη θέση που της αξίζει και να αποτελέσει πάλι τον σταθερό πόλο αναφοράς των οικονομικών δραστηριοτήτων της πόλης. Η ΔΕΘ έγινε μία καλή συνήθεια και οι άνθρωποι της Θεσσαλονίκης ξέρουν ότι είναι αδύνατον να την αγνοήσεις.