Αυτή την εβδομάδα ο επικεφαλής της Tesla μπήκε επικεφαλής του κινήματος κατά του lockdown, απειλώντας να μεταφέρει την έδρα του ομίλου από την Καλιφόρνια στο Τέξας ή τη Νεβάδα, προχώρησε σε κατάθεση αγωγής και επανεκκίνησε την παραγωγική διαδικασία αψηφώντας τις αρχές.
Ο Μασκ μπορεί να είναι ο άνθρωπος που από το μηδέν άνοιξε την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όμως αρκετές φορές έμπλεξε με τις αμερικανικές αρχές αναφορικά με θέματα όπως το τι μπορεί και τι όχι να γράφει στο Twitter για την εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία του.
Οι κινήσεις της προηγούμενης εβδομάδας και η αντιπαράθεση με την γραφειοκρατία της πολιτείας περιελάμβανε χλευασμούς, όπως και την θεατρινίστικη απειλή να τον συλλάβουν αν τολμούν. Όταν δήλωνε ότι θα άλλαζε έδρα στην εταιρεία οι αρχές είχαν ήδη γνωστοποιήσει ότι μπορούσε να ανοίξει το εργοστάσιο την επόμενη εβδομάδα με νέους κανόνες ασφαλείας. Κέρδισε όμως αρκετούς νέους οπαδούς στην καρδιά της Αμερικής και τον Λευκό Οίκο. Ο Τραμπ, θυμίζουν οι Financial Times, έσπευσε να γράψει το Twitter «η Καλιφόρνια πρέπει να αφήσει τον Μασκ να ανοίξει το εργοστάσιο ΤΩΡΑ».
Η αντιπαράθεση του Μασκ ήταν εσκεμμένο, πανέξυπνο κόλπο, λέει ο Mario Herger, υπέρμαχος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Tesla αναζητά το που θα εγκαταστήσει την παραγωγή του Cybertruck. «Με τα οχήματα που κατασκευάζει πλέον δεν απευθύνεται στο κοινό της Silicon Valley, αλλά τους απλούς καθημερινούς ανθρώπους της Αμερικής. Μεταφέροντας το εργοστάσιο στο Τέξας, το φέρνει πιο κοντά σε αυτούς τους ανθρώπους», υποστηρίζει.
Μπορεί όμως να υπήρχαν και οικονομικοί λόγοι. Αναλυτής της UBS υπολόγισε ότι μπορεί να χάνει έως και 500 εκατ. δολάρια εσόδων την εβδομάδα από το lockdown χρήματα δεν μπορεί να αγνοήσει μια εταιρεία που δεν είχε ποτέ μια κερδοφόρα χρήση. «Δεν υπάρχει πολιτική πίσω από όλο αυτό. Είναι πραγματισμός και επιβίωση».
Ο 48χρονος επιχειρηματίας, που γεννήθηκε στη Νότια Αφρική αντιδρά εδώ και μήνες στον τρόπο που κινήθηκαν οι αρχές για να αντιμετωπίσουν την πανδημία γράφοντας, μεταξύ άλλων στις αρχές Μαρτίου στο Twitter ότι «ο πανικός για τον κορωνοϊό είναι ηλίθιος» και προβλέποντας ότι τα νέα κρούσματα στις ΗΠΑ θα «πέσουν κοντά στο μηδέν» στα τέλη Απριλίου.
Ο Μασκ φοίτησε σε πανεπιστήμια του Καναδά και των ΗΠΑ πριν παρατήσει τις σπουδές του στο Stanford μετά από λίγες μόνο ημέρες. Εκανε την πρώτη του περιουσία ως ένας από τους ιδρυτές της PayPal και μετά ίδρυσε την Space και την Tesla στις αρχές του 2000.
«Συχνά σε τόσο προικισμένες προσωπικότητες υπάρχει μια ακατανόητη εκκεντρικότητα και διάθεση να αγνοήσει τους κανόνες», λέει ο Bob Lutz, πρώην στέλεχος της GM που δούλεψε μαζί του. «Ο Μασκ θα πολεμήσει τους πάντες, κάθε θεσμό, ανεξάρτητα του μεγέθους και της ισχύς του ή της πολιτικής κατεύθυνσης, αν εκτιμήσει ότι αποτελεί πραγματικό κίνδυνο για τη βιωσιμότητα της εταιρείας του».
«Πίσω το 2014, όταν αρνήθηκαν στην Space συμβόλαια για την εκτόξευση στρατιωτικών δορυφόρων, ο Μασκ μήνυσε της αεροπορία των ΗΠΑ. «Κανείς δεν μηνύει την Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία όταν προσπαθεί να την κάνει πελάτη», σημειώνει ο Ashlee Vance, βιογράφος του Μασκ.
«Κι’ όμως στην πραγματικότητα δούλεψε»…